زاویه دار کردن مسلمانان با جمعیت حداکثر این کشور اطمینان را به دولت مرکزی برآمده از حزب حاکم بی جی پی به نخست وزیری مودی برای پوشش عملکرد ضعیف خود در بخش های مختلف می دهد و اصحاب رسانه را نیز همچون ماشین جنگی وارد مسائل کرده و موضوعات را با تعصب خاص با رسیدن به اهدف خود همراه می کنند.

نویسنده مقاله JYOTI YADAV

زاویه دار کردن مسلمانان با جمعیت حداکثر این کشور اطمینان را به دولت مرکزی برآمده از حزب حاکم بی جی پی به نخست وزیری مودی برای پوشش عملکرد ضعیف خود در بخش های مختلف می دهد و اصحاب رسانه را نیز همچون ماشین جنگی وارد مسائل کرده و موضوعات را با تعصب خاص با رسیدن به اهدف خود همراه می کنند.

هند جدید یک راه حل برای مشکلات خود دارد و آن ایجاد هراس و سرزنش مسلمانان به عنوان جمعیت اقلیت است.  اگر شما یک مشکلی دارید و یا گرفتار شرایط سختی شده اید ، تنها لازم است یک مسلمان را پیدا کنید و همه مشکلات را به گردن او بیاندازید و به او اتهام زده و او را مقصر جلوه دهید. با این کار نه تنها می توانید به صورت مداوم بر مسندی که در اختیار دارید حکومت و مدیریت کنید بلکه اصحاب رسانه را به عنوان جنگجویان خط مقدم با خود همراه و حتی پلیس و دولت را علیه جمعیت اقلیت همراه کنید.

آیا با خبر مرگ یک فیل باردار در منطقه پالاکادکرلا در اثر خوردن تصادفی یک آناناس پر از مواد منفجره ناراحت شدید؟ و همه را با ابعاد این خبر ناراحت کننده مطلع ساختید؟ و همه برای این فاجعه غمگین بودید و هیچگونه جشنی برگزار نکردید؟ اما صدها تن از مردم پاکستان در سقوط هواپیما در کراچی فوت کردند و هیچ کس از شما ناراحت نشدید و حتی اظهار خرسندی نیز کردید! آیا در واقع این دیدگاه شما تلخ نیست؟ خوب در اینجا مسلمانان کمی شانس آوردند. اگر مکان فیل را از منطقه پالاکد به منطقه مالیپورام در  ایالت کرلا که منطقه تحت سلطه مسلمانان است تغیر می دادید ، آنوقت خبرهای گوناگون در مورد مسلمانان می شنیدید که برخی از آنها هم باورکردنی نبود و پس از نماینده حزب بی جی پی و فعال حقوق حیوانات و وزیر سابق منکا گاندی وارد عمل می شد و با تاکید بر خبرهای جعلی انتشار داده شده جریانی را علیه مسلمانان مالیپورام بسیج می کردند و مسلمانان را بیش از پیش با جامعه هند زوایه دار می کردند. در ادامه وزرای کابینه دولت مرکزی به همراه اعضای دیگر حزب حاکم در رسانه های اجتماعی با صدای بلند گریه می کردند و اعمال سخیف جمعیت اقلیت را به شدت محکوم می کردند.

پس از دو ماه سکوت در خبرگزاری ها خبرهایی از فوت صدها کارگر و افراد مستمند و مستضعف جامعه که در جاده ها و زیر ریل راه آهن جان باخته بودند انتشار یافت. آنها پس از قرنطینه ناگهانی سراسری توسط جناب آقای ناریندرا مودی نخست وزیر هند به خانه و کاشانه و موطن اصلی خود باز می گشتند. روزنامه نگاران حامی دولت مرکزی همانند جناب آقای دیپاک چوراسیا به جای پرداختن به ریشه ماجرا که همانا مسئولیت دولت مرکزی در قبال این قشر از جامعه بود، اعلام کردند که دو نفر مسلمان دراین رابطه با نقش داشتن در کشته شدن برخی از این افراد مستمند دستگیر شده اند! اما واقعیت آنست که پلیس تنها یک نفر را دستگیر کرده که او نیز مسلمان نیست.

زاویه دار کردن مسلمانان این اطمینان را به دولت و وزرای دولت مرکزی و دولت های ایالتی برآمده از حزب بی جی پی می دهد تا ضعف های خود را با انگ زدن و سرزنش مسلمانان پوشش دهند و وزرا را عناصری فعال و هوادار جمعیت اکثر که خیر و صلاح آنها را می خواهند جلوه دهد. اما بدور از هرگونه تعصب و با نگاه واقع گرایانه به وقایع پیرامون خود به خوبی در می یابیم که با وعده های دولت مودی نمی توان هیچ سنگی را بر روی سنگ دیگر نگه داشت و حتی از پس یک تحقیق کامل برای مرگ یک فیل باردار به درستی بر نمی آیند. بسیاری از افراد باهوش جامعه به خوبی می دانند که حل و فصل مسائل و مشکلات جدید نیز نیاز  به دیدگاه های جدید و به دور از تعصب دارد.

باید گفت که در هنگام اعلام قرنطینه ناگهانی سراسری هزاران کارگر هزاران کیلومتر راه پیمایی کردند تا به منازلشان برسند هیچ یک از آنها از مسئولان و افسران سوالی در مورد چگونگی مدیریت این بحران نکردند. اگر به بحران کرونا در هند نگاهی بیاندازیم باید به حوادث قبل از قرنطینه سراسری هند نیز پرداخته شود تا به ابعاد فقدان یک مدیریت صحیح آن پی ببریم. در اواخر ماه فوریه در حالی که جهان خود را برای پیامدهای انتشار ویروس خطرناک کرونا آماده می کرد، هند مهمان رئیس جمهور پیشین آمریکا دونالد ترامپ بود. پس از آن نیز حزب بی جی پی در حال پرداختن به مسائل خود و زد و بندهای سیاسی با حزب اپوزیسیون کنگره بود. تا اینکه تبلیغی جماعت جلسه ای را از تاریخ ۱۳ تا ۱۵ مارس در دهلی برگزار کرد، پس از مثبت شدن تست برخی از افراد حاضر در تبلیغی جماعت ، اصحاب رسانه به کمک دولت آمده و شیوع کرونا را از این گردهمایی اعلام کرد و ترس از ویروس کووید ۱۹ توام با خشم از مسلمانان را در وجود همه آحاد جامعه پراکنده نمود و به مردم اعلام کرد که باید پروتکل های بهداشتی ، ماسک زدن و همچنین فاصله اجتماعی را رعایت کنند و از همه مهمتر هرگونه تخلف را سریعاً گزارش دهند. در تاریخ ۲۴ مارس نخست وزیر مودی با یک نمایش خنده دار و مضحکه تالی بجا (ایجاد سر و صدا با قاشق و بشقاب های جنس استیل) را ارائه داد و نشان داد که مردم در سایه ترس و نگرانی از خانه هایشان بیرون آمده اند. از آن زمان به بعد سازمان تبلیغی جماعت مورد سرزنش قرار گرفت و همگان به ویژه سروزیر چهار ایالت گجرات، مادیا پرادش، اوترا پرادش و اوتراخند این سازمان را مسئول انتشار این ویروس در هند معرفی کردند. دولت مرکزی نیز از این فرصت استفاده بهینه نمود و ۲۶۰۰ نفر از اعضای این گروه را برای مدت ده سال ممنوع الورود کرد.

راه حل هند جدید که همان سرزنش مسلمانان و تقصیر کار جلوه دادن آنها یک ابزار مهم برای پلیس نیز است، به عنوان مثال اگر مرگ مشکوکی پیش آید ، پلیس به سادگی آن را به یک مسلمان نسبت می دهد و بلافاصله دولت وارد عمل می شود.

در مسائل دیگر نیز مشکلات  و ناهنجاری های جامعه به مسلمانان نسبت داده می شود. اگر فردی مسلمان عاشق یک دختری شود و رابطه میان آنها یک رابطه عاشقانه باشد و به ازدواج منتهی شود بلافاصله گروهی افراط گرا آنرا جهاد عشق عنوان می کنند و با تشکیل سازمان و جریانی به کمک زن هندو می شتابند تا عدالت در حق او مستحق گردد!

اگر بخواهید در معبدی که چندی پیش در آن می خوابیدید تعمیر شود ، تنها کافی است به کمک اطلاع رسانی واتس آپ شایعه کنید که مسلمانان با خراب کردن بخش هایی از معبد عقرب های را برای آزار نیاش کنندگان رها کرده اند، خواهی دید که چگونه جمع کثیری از هندوها با هم قیام کرده و معبد را چنان آباد می کنند که خود حیران بمانید.

برای کشور بزرگی مانند کشور ما، که دولت وظیفه دارد از حقوق همه شهروندان خود مراقبت کنند، واقعاً دولت با انگ زدن و طرح همه قصور به مسلمانان راه حلی آسان برای پوشش مشکلات از چشم مردم را انتخاب کرده است تا بقای خود را تضمین نماید.

   خانم جوتی یادو  ـ JYOTI YADAV  ـ روزنامه نگار مجله هفتگی The Print می باشد.  

توضیح: متاسفانه در سالهای اخیر شاهد اتهام زدن به مسلمانان که به عنوان جامعه اقلیت در هند شناخته می شوند، هستیم.  افراد آگاه به خوبی می دانند که دولت هند مشکلات عدیده ای دارد که هیچ راه کار مناسبی تاکنون برای آن نیافته است و به همین منظور به دنبال در پوش نهادن بر آنهااز طریق طرح ترس از مسلمانان و بر انگیختن احساسات جریان غالب در هند است.   

کد خبر 9432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =